سه‌شنبه، مهر ۲۱، ۱۳۸۸

آشنايي با برج‌هاي دوگانه خرقان - قزوين / همشهري(قاراقان بورجلاری)


خرقان در منطقه‌اي كوهستاني در جنوب غربي قزوين، قرار دارد

برج‌هاي آرامگاهي خرقان در 1 كيلومتري حصار ارضي، از توابع خرقان غربي و در ۳۲ كيلومتري جاده قزوين - همدان قرار دارند.

در اين منطقه دو آرامگاه از دوره سلجوقي بر جاي مانده است. برج اول 8 ضلعي است و بر هر ضلع آن؛ طرح‌هاي متنوع آجري منقوش شده است.

اين برج داراي گنبدي دوپوش است كه دو پلكان مارپيچ به آن منتهي مي‌شود.

ارتفاع اين آرامگاه در حدود 15 متر و قطر بناي آن حدود 11 متر است. بر اساس متن كوفي موجود در اين بنا، اين برج در سال 460 ه قمري ساخته شده است.

برج دوم؛ با فاصله حدود 30 متر از برج اول، از نظر شكل و ابعاد ، تقريبا ً هم اندازه برج اول است.

اين بنا داراي گنبد دو پوش و يك پلكان منتهي به فضاي بين اين دو پوشش است. كتيبه اين برج، تاريخ 486 قمري را نشان مي‌دهد.

برج‌هاي آرامگاهي خرقان با بيش از 50 طرح آجري، جزء شاهكارهاي آجركاري معماري ايران به شمار مي‌آيند.

اين برج‌ها در محوطه وسيعي به فاصله كمي از يكديگر قرار گرفته‌اند و از بسياري جهات به هم شبيه‌اند اما برج شرقي، قديمي‌تر از برج غربي است.

قایناق: آشنايي با برج‌هاي دوگانه خرقان - قزوين

دئهخودا سؤزلوگونده قاراقان:
خرقان(قاراقان)
خرقان . [ خ َ رَ ] (اِخ ) نام ناحیتی است محدود به این حدود: مشرق : بلوک(بؤلوک) زهرا؛ مغرب : خمسه ؛ شمال : قزوین ؛ جنوب : همدان . خرقان دارای سه بلوک(بؤلوک) است : خرقان افشار(آفشار)،خرقان بکشلو(بکیشلی)، خرقان قتلو(قوتلو). در کوههای خرقان ایلات شاهسون معروف ببغدادی که عده ٔ آنها پنجهزار نفر است به ییلاق میروند. قسمتی از اراضی خرقان از رودهای خررود و کلنجین و آوه و رودک و قسمت عمده بوسیله ٔ چشمه سارهای متعدد مشروب میشود ازجمله چشمه ٔ علی که دارای آب فراوان و در جوار کلنجین و مصرآباد واقع شده در صورتی که چشمه ٔ مزبور از اراضی این دو قریه بیرون می آید بهیچوجه از آب آن استفاده نمیکنند و اراضی دههای زیردست از قبیل سراب بادقین و سکمس آباد را مشروب می نماید. در این بلوک معدن نمک ممتازیست و همچنین در کنار جاده ٔ شوسه ٔ قزوین - همدان که از این بلوک میگذرد چشمه ٔ آب گوگردی است که اهالی و مسافرین در آن استحمام می کنند. (از جغرافیای سیاسی کیهان صص 374 - 375).

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر