جمعه، مهر ۱۶، ۱۳۸۹

قرائت یک بیت شعر ترکی توسط عیسی جعفری نماینده بهار و کؤورنگ(کبودرآهنگ) در صحن مجلس و حواشی مربوطه!

عیسی جعفری نماینده شهرهای ترک بهار و کؤورنگ(کبودرآهنگ) چهارشنبه 14 مهر در نطق میان دستور از گسترش مصرف مواد مخدر صنعتی شدیدا انتقاد کرده که با فریادهای احسنت احسنت نمایندگان مواجه شده. همچنین در پایان نطق خود در حمایت از شیعیان بحرین یک بیت شعر ترکی قرائت کرده است:
از جانب تمام ملت ایران و بخصوص آذری زبان های عاشق ولایت، حمایت خود را از شیعیان مظلوم بحرین اعلام می كنم و خطاب به سران این كشورها می گویم:
بیز بنی فاطمه ییك ظلما اییلمز باشیمیز
جانیمیزدن گچروخ تا قالا سالیم دینیمیز
الیاس نادران قرائت شعر ترکی را تحمل نکرده و در اخطار قانون اساسی گفته:
بر اساس اصل 15 قانون اساسی نباید این دو نماینده در پایان نطق خود از زبان غیرفارسی استفاده می کردند... ‌هیات رئیسه باید توجه کند زبانی غیر از فارسی استفاده نشود و لااقل در این موارد ترجمه آن را برای ثبت در گزارش های مجلس منعکس کند. 
سید شهاب الدین صدر هم جواب الیاس نادران را اینگونه داده است:
‌بر اساس اصل 15 قانون اساسی "زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏. اسناد و مکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد ولی‏ استفاده‏ از زبانهای‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏ های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏ آنها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏".
بنابراین اگر در انتهای نطق نمایندگان گاهی اوقات در مدح اهل بیت و دفاع از ارزش های نظام ،‌عبارات یا اشعاری غیرفارسی گفته شود خلاف قانون اساسی نیست .
جالب اینجاست که خبرگزاری وزین! تابنک خبر مربوطه را که به واسطه آرمان از واحد مرکزی خبر گرفته، با حذف نام و شهر نمایندگان مربوطه منتشر کرده است. اصل خبر از واحد مرکزی خبر(قسمتهای حذف شده قرمز و پررنگ شده‌اند):
انتقاد از به کاربردن عبارات غیرفارسی درمجلس
ساعت خبر: 13:31 - تاريخ خبر: 14/07/1389

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از به کار بردن عبارات غیر فارسی در پایان نطق پیش از دستور دو نماینده مجلس انتقاد کرد .

به گزارش واحد مرکزی خبر، الیاس نادران در اخطار قانون اساسی در جلسه علنی امروز مجلس افزود: ‌بر اساس اصل 15 قانون اساسی نباید این دو نماینده در پایان نطق خود از زبان غیرفارسی استفاده می کردند .

وی گفت :‌هیات رئیسه باید توجه کند زبانی غیر از فارسی استفاده نشود و لااقل در این موارد ترجمه آن را برای ثبت در گزارش های مجلس منعکس کند.

سید شهاب الدین صدر که ریاست بخشی از جلسه علنی امروز مجلس را به عهده داشت ،‌در پاسخ گفت :‌بر اساس اصل 15 قانون اساسی "زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏. اسناد و مکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد ولی‏ استفاده‏ از زبانهای‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏ های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏ آنها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏" .

وی افزود:‌ بنابراین اگر در انتهای نطق نمایندگان گاهی اوقات در مدح اهل بیت و دفاع از ارزش های نظام ،‌عبارات یا اشعاری غیرفارسی گفته شود خلاف قانون اساسی نیست .

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ،‌عیسی جعفری و محمد رضا امیری نمایندگان مردم بهار و کهنوج در پایان نطق میان دستور خود عبارت و شعری غیر فارسی خواندند .
خبر مربوطه در تابناک:
انتقاد از به کاربردن عبارات غیرفارسی درمجلس
كدخبر: ۱۲۴۱۳۲تاريخ: ۱۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۷
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از به کار بردن عبارات غیر فارسی در پایان نطق پیش از دستور دیروز دو نماینده مجلس انتقاد کرد.

به نوشته «آرمان» به نقل از واحد مرکزی خبر، الیاس نادران در اخطار قانون اساسی در جلسه علنی دیروز مجلس، گفت: دو نفر از سخنرانان امروز در پایان نطق‌های خود از زبانی غیر از زبان فارسی استفاده کردند که این برخلاف اصل 15 قانون اساسی است که خط و زبان اصلی کشور را زبان فارسی اعلام کردند.

وی از هیات رئیسه مجلس خواست اگر از زبانی به غیر از زبان فارسی استفاده می‌شود در مجلس ترجمه آن برای ثبت در مذاکرات مجلس انجام شود.

سید شهاب‌الدین صدر که ریاست جلسه علنی را پس از لاریجانی برعهده داشت، در پاسخ به این نماینده گفت: همکاران در حد بیان شعری در دفاع از ارزش‌ها و نظام مطالبی را گفتند که مغایرتی با قانونی اساسی ندارد. وی با قرائت اصل 15 قانون اساسی اضافه کرد: اگر در آخر نطق‌های همکاران چنین مواردی وجود داشته باشد خلاف قانون اساسی نیست.

۶ نظر:

  1. salam

    sefhenize facebook paylashim duymesini qoymanizi onerirem. onda bunun kimi onemli yazilarinizi facebookda da paylashmaya olanaq doghar. sagh olun ve teshekkurler.

    پاسخحذف
  2. salam

    güzüm üstə, elə indi əklərəm.

    mən facebookda olmadığım üçün önəmini də yaxşıca qavraya bilməmişəm.

    yaşayın...

    پاسخحذف
  3. اگر متن قانون اساسی بکار بردن غیرفارسی را ممنوع کرده نباید نمایندگان در صدر و ذیل خطابهء خود اینهمه عربی صحبت کنند. و امثال نادران خجالت نمی کشند که در حالی به خوانده شدن یک بیت ترکی اعتراض می کنند که در همسایگی ایران در عراق و افغانستان کلا پارلمانها چندزبانه است و زبانهای ملی به رسمیت شناخته می شوند. با اینگونه تندرویهای بیجا، کاری نکنند که زبان فارسی در مناطق ترکنشین محبوبیت خود را از دست بدهد.

    پاسخحذف
  4. واقعا بعضی انسانها بسیار تنگ نظرند. متاسفم به حال امثال نادران

    پاسخحذف
  5. سایین یولداش

    بالاترین دعوتنامه سی واریزسا منه ده گؤندرین ایمکانی اولسا.
    یاشار رفیعی
    yashar.rafiee@gmail.com

    پاسخحذف
  6. سلام

    بالاترین ده یوخام باغیشلا

    پاسخحذف